Jak korzystać z sauny suchej?

15.09.2017 09:52



Wybierasz się do sauny, a jeszcze nigdy z niej nie korzystałeś? Sprawdź w jaki sposób się przygotować do seansu oraz jak się podczas niego zachować, żeby nie popełnić żadnego faux-pas, bo saunowanie to rytuał, który rządzi się swoimi prawami.

Zjedz posiłek dwie godziny przed seansem
W saunie panują ekstremalne warunki, dlatego nie wolno z niej korzystać na czczo. Taki wyczyn mógłby się skończyć nawet omdleniem. Obfity obiad lub kolacja zaraz przed seansem również nie są wskazane, bo organizm, zamiast odpowiednio regulować procesy cieplne w nietypowej dla niego temperaturze, jest zajęty trawieniem. Warto więc zadbać, aby posiłek przed wizytą w saunie był lekkostrawny. Nie powinno się go jeść, co najmniej, dwie godziny przed seansem.

Ściągnij biżuterię, weź prysznic
Przed wejściem do sauny należy ściągnąć metalową biżuterię (wszystkie łańcuszki, bransoletki, wisiorki, spinki do włosów), zmyć makijaż i wziąć prysznic z użyciem mydła, aby ułatwić skórze oczyszczanie. Jeżeli korzystamy z sauny fińskiej, przed wejściem do niej, należy wytrzeć całe ciało do sucha. Zresztą, nie bez powodu, sauna fińska nazywana jest suchą. Już sama nazwa podpowiada, jak powinno się z niej korzystać.

Rozbierz się
Do sauny należy wchodzić w stroju Adama i Ewy, dlatego na seans zawsze trzeba zabrać ze sobą ręcznik, na którym będziemy mogli leżeć lub siedzieć, a jeśli należymy do osób wstydliwych, również się nim zakrywać. Niestety w Polsce, nagość jest wciąż tematem tabu i wiele osób idąc do sauny zakłada kostium kąpielowy, co jest sporym błędem. Po pierwsze proces wymiany ciepła nie zachodzi wówczas prawidłowo, skóra schowana pod sztuczną tkaniną źle oddycha i nie uwalnia toksyn tak jak powinna. Po drugie rozgrzane tekstylia mogą nas nawet poparzyć.

Kontroluj czas
Seans w saunie nie powinien trwać dłużej niż 30 minut. W tym czasie trzeba oczywiście robić przerwy, żeby odpocząć od wysokiej temperatury i się zregenerować. Do sauny wchodzimy, albo 3 razy po 10 minut, albo 2 razy po 15 minut. Czas możemy skrócić, jeśli to dla nas za dużo i odczuwamy dyskomfort. Przerwy wykorzystujemy na schładzanie ciała, bierzemy zimny prysznic, wskakujemy do beczki z lodowatą wodą, ostrożnie, bo to boli najbardziej lub relaksujemy się w chłodnym pomieszczeniu kilka minut, aż uznamy, że jesteśmy gotowi wrócić do 100stopniowego piekiełka.

Pij wodę
Pomiędzy seansami, w przerwie, należy uzupełnić płyny. W saunie bardzo się pocimy. Pij dlatego dużo wody, najlepiej mineralnej, ale żadnego alkoholu, który odwadnia i podnosi ciśnienie. Gdy skończymy seans, należy łyknąć trochę minerałów, które straciliśmy wraz z potem. Zaleca się sok pomidorowy, warzywny, kokosowy albo banany, ze względu na dużą zawartość potasu.
                                                                                                                                                                                                                                                      Joanna Lechowska